تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

منظور از تنگی کانال نخاعی، باریک شدن قسمت‌هایی از ستون فقرات است که می‌تواند بر روی اعصابی که از طریق ستون فقرات حرکت می‌کنند فشار وارد کند. این مشکل اغلب در ناحیه کمر و گردن رخ می‌دهد. اگرچه برخی از افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی ممکن است علائمی نداشته باشند اما برخی دیگر ممکن است درد، سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف عضلانی را تجربه کنند. درمان تنگی کانال نخاعی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم.

تجربه نشان داده است که در صورت عدم درمان، علائم می‌توانند در طول زمان بدتر شوند. در موارد شدید پزشکان ممکن است جراحی را به‌منظور ایجاد فضای کافی برای نخاع یا اعصاب توصیه کنند.

اگر پس از انجام جراحی نیاز به تجهیزاتی در منزل برای تسریع روند بهبودی داشتید، شرکت تجهیزات پزشکی برجیس با داشتن سابقه طولانی در زمینه عرضه انواع امکانات پزشکی می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن اشاره خواهیم کرد.

انواع تنگی کانال نخاعی

براساس محل وقوع این مشکل در ستون فقرات، انواع تنگی کانال نخاعی وجود دارد. دو نوع اصلی تنگی کانال نخاعی عبارتند از:

  • تنگی کانال نخاعی گردن. این عارضه در اثر باریک شدن قسمتی از ستون فقرات در گردن شما رخ می‌دهد.
  • تنگی کانال نخاعی کمر. این مشکل به‌واسطه باریک شدن قسمتی از ستون فقرات در قسمت پایین کمر رخ می‌دهد. معمولاً شایع‌ترین شکل تنگی نخاعی است.

مطمانا آگاهی از این نکات می‌تواند روند بررسی علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن را آسان‌تر کند.

علائم تنگی کانال نخاعی

علائم تنگی کانال نخاعی

معمولاً علائم بسته به محل تنگی کانال و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می‌گیرند متفاوت هستند. از علائم رایج تنگی کانال نخاعی گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌حسی یا احساس گزگز در دست، بازو، پا یا ساق پا
  • ضعف در دست، بازو، پا یا ساق پا
  • مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل
  • گردن‌درد
  • در موارد شدید، اختلال در عملکرد روده یا مثانه (تکرر یا بی‌اختیاری ادرار)

علائم زیر معمولاً در زمان ابتلا به تنگی کانال نخاعی کمر بروز می‌کنند:

  • بی‌حسی یا احساس گزگز در پا یا ساق پا
  • ضعف در پا یا ساق پا
  • درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا هنگام ایستادن برای مدت طولانی یا راه رفتن
  • کمردرد

بررسی علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن بهتر است توسط پزشک انجام شود، زیرا بعضی از بیماران با وجود نداشتن علائم خاصی بعد از انجام ام‌آرآی (MRI) یا سی‌تی اسکن متوجه مشکل خود می‌شوند.

علل ابتلا به تنگی کانال نخاعی

اگرچه برخی از افراد به‌صورت مادرزادی دچار تنگی کانال نخاعی هستند اما نمی‌توان اثرات علل زیر را در بروز این بیماری اسکلتی عضلانی نادیده گرفت:

  • رشد بیش‌ازحد استخوان: آسیب ناشی از استئوآرتریت یا بیماری پاژه بر روی استخوان‌های ستون فقرات می‌تواند باعث تشکیل خارهای استخوانی شود که به کانال نخاعی فشار وارد می‌کنند.
  • فتق یا بیرون‌زدگی دیسک: معمولاً بافت بالشتک‌های نرمی که به‌عنوان ضربه‌گیر بین مهره‌ها عمل می‌کنند با افزایش سن خشک و سفت می‌شود. شکاف در قسمت بیرونی دیسک ممکن است به برخی از مواد نرم داخلی اجازه خروج دهد و بر روی نخاع یا اعصاب اطراف آن فشار بیاورد.
  • ضخیم شدن رباط‌ها: طناب‌های سختی که به نگهداشتن استخوان‌های ستون فقرات شما کمک می‌کنند، به‌مرور زمان سفت و ضخیم می‌شوند. این رباط‌های ضخیم می‌توانند به کانال نخاع فشار وارد کنند.
  • انواع تومور: تومورها در اثر رشد غیرطبیعی بافت می‌توانند در داخل نخاع، غشاهایی که طناب نخاعی را می‌پوشاند یا در فضای بین نخاع و مهره‌ها ایجاد شوند و به تنگی کانال نخاعی کمک کنند.
  • صدمات وارد شده به ستون فقرات: تصادفات رانندگی و سایر ضربه‌ها می‌توانند باعث دررفتگی یا شکستگی یک یا چند مهره شوند. استخوان جابه‌جا شده ناشی از شکستگی ستون فقرات ممکن است به محتویات کانال نخاعی آسیب برساند. تورم بافت مجاور نخاع بلافاصله پس از جراحی کمر یا ابتلا به بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو نیز می‌تواند بر نخاع یا اعصاب فشار وارد کند.

طبق تجربه به دست آمده از روند علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن، اکثر افراد مبتلا به این مشکل بالای 50 سال سن دارند.

نحوه تشخیص تنگی کانال نخاعی

نحوه تشخیص تنگی کانال نخاعی

برای تشخیص علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن، پزشک ممکن است در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی بپرسد و یک معاینه فیزیکی انجام دهد. هم‌چنین ممکن است چندین آزمایش تصویربرداری مانند عکسبرداری یا اشعه ایکس، ام‌آرآی (MRI) و سی‌تی اسکن را برای کمک به تشخیص نهایی تجویز کند.

روش‌های درمان تنگی کانال نخاعی

اصولاً نحوه درمان تنگی کانال نخاعی به محل تنگی و شدت علائم و نشانه‌های شما بستگی دارد. اگر علائم شما خفیف است یا هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنید، پزشک ممکن است با قرار ملاقات‌های منظم وضعیت شما از نظر علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن کنترل کند.

او ممکن است نکات مراقبتی و تمریناتی ارائه دهد که می‌توانید در خانه انجام دهید. اگر این‌ها کمکی نکرد، ممکن است دارودرمانی یا فیزیوتراپی را توصیه کند. اگر این روش‌های درمانی نیز مؤثر نبودند، جراحی ممکن است گزینه نهایی باشد.

با توجه به اینکه فیزیوتراپی در حفظ انعطاف و ثبات ستون فقرات، بهبود تعادل و افزایش قدرت و استقامت بدن مؤثر است، می‌توانید تحت نظر فیزیوتراپیست تمرینات خود را در منزل انجام دهید. در صورت نیاز به تهیه دستگاه، شرکت برجیس مرجع خوبی برای آگاهی از قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی و تهیه آن است.

متخصصان معتقد هستند که بهره‌مندی از روش‌های مکمل و جایگزین مانند ماساژ درمانی، درمان کایروپراکتیک و طب سوزنی می‌تواند به کنترل علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن کمک کند.

در حال حاضر آزمایش‌های بالینی زیادی برای استفاده از سلول‌های بنیادی به‌منظور درمان بیماری‌های دژنراتیو ستون فقرات مانند تنگی کانال نخاع در حال انجام است. رویکردی که گاهی اوقات از آن به‌عنوان روند احیاکننده در زمینه بهبود علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن یاد می‌شود.

سخن آخر

بنابراین، تنگی کانال نخاعی یک بیماری ناتوان‌کننده است و مراجعه به موقع به پزشک برای تشخیص علت و درمان تنگی کانال نخاعی و علائم آن اهمیت زیادی دارد.

لینک منبع: (https://berjismed.com/back-ache/treatment-of-spinal-stenosis)

  • ۰۱/۰۸/۱۴
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی