تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

در صورتی که از دستگاه های الکترونیکی گران قیمت و حساس استفاده می‌کنید، احتمالا با استابلایزر و یو پی اس آشنایی دارید. نوسانات ولتاژ برق شهری می‌تواند به شدت برای این دستگاه‌ها آسیب زننده باشند. به همین منظور نیز برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به این تجهیزات گران قیمت الکترونیکی بهتر است مراتب حفاظت را به صورت کامل اجرا کنید. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت استابلایزر و یو پی اس را برای شما به صورت کامل شرح دهیم.

باید بدانید که UPS و استابلایزر یکی نیستند. یو پی اس می‌توانند تا حدودی از نوسانات ولتاژ جلوگیری کند. اما وظیفه اصلی UPS این است که در زمان قطع شدن برق به شما چند ثانیه تا چند دقیقه فرصت می‌دهد تا بتوانید در این فاصله تجهیزات خود را خاموش کنید. این در حالی است که خرید استابلایزر به منظور داشتن یک منبع تغذیه ثابت در هنگام نوسانات ولتاژ است.

خیلی از افراد خیال می‌کنند این دو تجهیزات یک کار را انجام داده و عملکرد مشابهی دارند. به همین دلیل است که نمی‌توانند تصمیم بگیرند کدام یک از آن‌ها مناسب‌تر است. ما به شما کمک می‌کنیم تا با درک تفاوت آن‌ها بتوانید راحتتر انتخاب کرده و گزینه مناسب خود را خریداری نمایید.

 

 

استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ به این منظور طراحی و ساخته می‌شود که ولتاژ خروجی از منبع را بتوانید ثابت نگه دارید تا نوسانات ولتاژ به تجهیزات شما آسیب وارد نکنند. هر دستگاه الکترونیکی به یک ولتاژ عملیاتی احتیاج دارد که برای انجام عملکرد بهینه باید در دسترس داشته باشد.

این در حالی است که ولتاژ عموما در حال نوسان و تغییر است. هرچند که تغییر ولتاژ می‌تواند وابسته به موقعیت مکانی شما متغییر باشد. برخی مناطق نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند و برخی کمتر. اما تغییرات یک امر رایج بوده و قابل اجتناب نیست.

ولتاژ بالا و در واقع زمانی که سطح ایمنی، یعنی ولتاژ عملیاتی، تجهیزات شما بالاتر برود موجب می‌شود تا آسیب های جدی به تجهیزات شما وارد آید. این افزایش ولتاژ در برخی موارد با گرم شدن و ذوب شدن بخش های ضعیف تر دستگاه ها مانند سیم ها همراه خواهد بود.

حتی در شرایطی که دستگاه شما بتواند در کوتاه مدت افزایش ولتاژ را دوام بیاورد، اما باید در جریان باشید که این امر کاهش عمر دستگاه شما را در پی خواهد داشت و این اثر بلند مدت نوسانات است.

باید بدانید که ولتاژ کم هم مانند ولتاژ بالا می‌تواند آسیب زا باشد و کارایی دستگاه شما را کاهش دهد. ولتاژ پایین نیز موجب کاهش عمر دستگاه الکترونیکی شما خواهد شد.

به همین دلیل نیز شما به یک تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر احتیاج دارید. استابلایزر ولتاژ ورودی را ثابت می‌کند. کار این دستگاه این است که در صورت کم شدن ولتاژ از منبع برق، میزان ولتاژ را افزایش داده و به دستگاه الکترونیکی شما برساند و در صورت زیاد شدن ولتاژ، از آن کاسته و در دسترس دستگاه الکترونیکی شما قرار دهد.

به این صورت است که استابلایزر از آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی شما پیشگیری خواهد کرد.

 

 

یو پی اس (UPS) چیست؟

وسیله‌ای که برق را به صورت مداوم تامین می‌کند. در زمانی که برق قطع شده و خاموشی اتفاق می‌افتد، UPS شروع به کار می‌کند و با استفاده از باطری‌های خود برق دستگاه شما را فراهم می‌کند.

این در حالی است که از یو پی اس نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا برق کافی برای عملکرد تجهیزات شما در زمان قطعی برق را تامین کند. در واقع این دستگاه یک منبع موقت است و به شما تنها به اندازه خاموش کردن تجهیزاتتان فرصت می‌دهد.

این ویژگی در زمانی که شما اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دارید می‌تواند بسیار کارآمد باشد. به این صورت شما اطلاعات ذخیره نشده را در فاصله عملکرد یو پی اس می‌توایند ذخیره کنید و پس از آن دستگاه را خاموش نمایید.

از دیگر فواید استفاده از یو پی اس این است که قطعی برق ناگهانی موجب بروز آسیب به تجهیزات الکترونیکی شما نخواهد شد. این دستگاه تا حدودی نیز می‌تواند از نوسان ولتاژ جلوگیری کند

 

 

تفاوت استابلایزر و یو پی اس (UPS)

همانطور که در بالا توضیح دادیم، یو پی اس وظیفه تثبیت ولتاژ را بر عهده ندارد و کاربرد آن بیشتر مربوط به زمانی است که قطعی برق اتفاق می‌افتد. به عبارتی به شما فرصت خاموش کردن تجهیزاتتان را می‌دهد. اما استابلایزر برای جلوگیری از نوسانات ولتاژ طراحی شده و این مهم ترین تفاوت این دو وسیله حفاظتی است.

 

 

تثبیت کننده ولتاژ بخریم یا UPS؟

شاید تصور کنید که خرید یو پی اس می‌تواند یک تیر و دو نشان باشد. اما باید توجه داشته باشید که یو پی اس متوسط نمی‌تواند تثبیت ولتاژ را به صورتی که استابلایزر انجام می‌دهد، انجام دهد. تثبیت کننده ولتاژ دقیق تر و تخصصی تر این اقدام را انجام خواهد داد.

اما در صورتی که بخواهید یک یو پی اس بخرید که به جای استابلایزر نیز عمل کند، مجبورید که یو پی اس بسیار بزرگی بخرید که قیمت آن نیز بسیار بیشتر خواهد شد. به همین سبب در صورتی که نگرانی اصلی شما نوسان ولتاژ باشد، قطعا انتخاب استابلایزر گزینه بهتری است.

خرید تثبیت کننده ولتاژ آن زمانی مناسب است که شبکه برق ناپایداری داشته باشید و خرید یو پی اس زمانی پیشنهاد می‌شود که نگران اختلال در منبع تغذیه باشید.

به عبارت دیگر استابلایزر خود برای فعالیت نیاز به برق دارد. این درحالی است که یو پی اس می‌تواند برای مدت کوتاهی بدون برق دستگاه شما را روشن نگه دارد.

به عنوان مثال اگر بخواهید در زمان قطعی برق لپ تاپ شما همچنان فعالیت داشته باشد و به صورت لحظه‌ای خاموش نشود، استابلایزر نمی‌تواند به کار شما بیاید و شما به یو پی اس احتیاج دارید.

سخن پایانی

دانستیم که مهم ترین تفاوت استابلایزر و یو پی اس این است که استابلایزر تنها در زمانی که برق باشد، موجب تثبیت ولتاژ می‌شود؛ اما یو پی اس در صورت قطعی برق تا مدت کوتاهی به شما فرصت استفاده از دستگاه الکترونیکی‌تان را می‌دهد و همچنین تا حدودی از نوسانات برق جلوگیری می‌نماید.

  • ۰۱/۰۹/۲۲
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی