تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

استابلایزر سروو موتوری به تثبیت کننده ولتاژی گفته می‌شود که از موتور سروو استفاده می‌نماید. این نوع از استابلایزر، کاهش و جریان فشار را با مکانیزمی به نام Buck\Boost انجام می‌دهد. نحوه کار استابلایزر سروو موتوری به این صورت است که موتور سنکرون AC ولتاژ خروجی را کنترل می‌نماید. در واقع این موتور می‌تواند هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم خلاف آن تنظیم شده و با استفاده از یک سری قطعات مانند دیمر، ترانزیستور و... ولتاژ خروجی را کنترل نماید.

در صورتی که بخواهید از تجهیزات خود محافظت نموده و اقدام به خرید استابلایزر کنید، بهتر است که با تمامی انواع استابلایزرها آشنایی داشته و آگاهانه تصمیم بگیرید. به همین دلیل نیز ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با استابلایزر سروو موتوری آشنا کنیم.

اجزا تشکیل دهنده استابلایزر سروو موتوری

استابلایزر سروو موتوری متشکل از 7 بخش است. این بخش‌ها عبارتند از:

· دیمر

· سروموتور

· برس کربن

· مدار الکترونیکی

· ترانسفورماتور Buck\Boost

· رله

· MCB

در ادامه به دقت راجب هر کدام از این بخش‌ها صحبت خواهیم کرد و کارکرد آن‌ها را شرح خواهیم داد.

دیمر

دیمر یا ترانسفورماتور متغیر که عموما گرد بوده، دارای هسته حلقه سیلیکونی CRGO می‌باشد که به عنوان پایه از آن استفاده می‌شود. در این جز از استابلایزر سروو موتوری، از سیم مسی با نسبت چرخش معین و بر اساس ظرفیت استفاده شده است.

کارکرد اصلی دیمر یا ترانسفورماتور، افزایش و یا کاهش میزان ولتاژی است که وارد ترانسفورماتور Buck\Boost شده است. به عبارت دیگر، 50% از ولتاژ خروجی به واسطه دیمر افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و کنترل می‌شود.

در واقع دیمر و ترانسفورماتور باک-بوست در تلفیق با یکدیگر و عموما به صورت 50-50 در تلاشند تا میزان ولتاژ را تنظیم نمایند.

براش کربن

برس کربن یا براش کربن یکی از قطعات متحرک این نوع استابلایزر محسوب می‌شود. کارکرد این براش برقرار کردن اتصال با دیمر است که در شفت قرار دارد. توجه داشته باشید که در صورت تغییرات و نوسانات زیاد ولتاژ، این برس از بین خواهد رفت و استفاده کننده استابلایزر سروو موتوری مجبور به تعویض این قطعه خواهد شد. به همین منظور خرید استابلایزری که تولید کننده آن از قطعات مرغوب استفاده کرده، اهمیت پیدا می‌کند.

سروموتور (موتورهای همگام)

این بخش اصلی‌ترین قسمت استابلایزر سروو موتوری است. این موتور وظیفه چرخاندن بازوی متصل به دیمر را در خلاف یا در جهت عقربه‌های ساعت برعهده دارد. این چرخش با توجه به ولتاژ ورودی تنظیم می‌شود.

ترانسفورماتور Buck\Boost

این ترانسفورماتور بر خلاف ترانسفورماتور دیمر، به شکل مستطیل طراحی می‌شود. برای حفاظت کردن از این ترانسفورماتور، آن را در مخزن لاک یا همان varnish tank فرو می‌برند. لاک عایق یا لاک ترانسفورماتور را بر روی تمامی سیم پیچ‌های ترانسفورماتور Buck\Boost مورد استفاده قرار می‌دهند. با استفاده از این لاک عایق استابلایزر سروو موتوری برای تست رگرسیون آماده می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از این لاک عمر سیم پیچ را افزایش داده و از آن‌ها در برابر ارتعاشات محیط محافظت کنید. بنابراین استفاده از این لاک یک عایق عالی برای سیم پیچ است که باید از آن استفاده کنید.

کنتاکتور

این بخش از استابلایزر وظیفه دارد تا خروجی هر سروو تثبیت کننده را که بیش از حد معین و مجاز باشد، قطع کند.

MCB, MCCB

از MCB جهت خاموش کردن یا روشن کردن تثبیت کننده ولتاژ سروو موتوری استفاده می‌کنند و موجب پیشگیری از بروز اتصال کوتاه می‌شود. اما MCCB در استابلایزر به جهت محافظت از اضافه بار واقع شده است.

مدار الکترونیکی

مدار الکترونیکی یکی دیگر از بخش‌های استابلایزر است که سیگنال را به قسمت‌های مختلف استابلایزر انتقال می‌دهد. به عنوان مثال سیگنال را میان دیمر، موتور، ترانسفورماتور و غیره جابجا می‌کند. این بخش نیز وظیفه خود را جهت کنترل ولتاژ انجام می‌دهد.

استابلایزر سروو موتوری دارای اجزای دیگری نیز می‌باشد؛ اما این اجزایی که در بالا نام بردیم در واقع مهم‌ترین بخش‌های این نوع از تثبیت کننده ولتاژ است.

مقایسه استابلایزر سروو موتوری و تثبیت کننده‌های سنتی

رله و سروو دو نوع تثبیت کننده ولتاژ هستند و تثبیت کننده‌های رله به میزان 10 درصد دچار خطا می‌شوند. این درحالی است که سروو با استفاده از عملکرد Buck\Boost ولتاژ خروجی را کاملا تحت کنترل دارند. تثبیت کننده‌های سروو را در زمان‌هایی که نیاز به دقت بالا برای ولتاژ خروجی است، استفاده می‌کنند.

تفاوت عمده میان استابلایزر سروو موتوری و تثبیت کننده‌های رله، همین دقت در عملکرد است. به همین جهت نیز استابلایزرهای سروو موتوری جایگزین بسیار عالی برای استابلایزرهای سنتی هستند. نکته بعدی در مورد استابلایزرهای سروو دارای هر دو سیستم تک فاز و سه فاز می‌باشد.

منبع

  • ۰۱/۰۹/۳۰
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی