تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

گوگل ترندز یکی از ابزارهای کاربردی گوگل است که به‌کمک آن می‌توان ترندها یا روندهای موجود در دنیای وب را بررسی و شناسایی کرد. جزئی از اولین قدم‌های بهینه سازی سایت در مشهد استفاده از گوگل ترندز در کنار دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای شناسایی روند آغازین و پایانی عبارت‌های کلیدی است.

اما این ابزار دقیقا چیست و چه اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟ ما به عنوان مدیر سئوی یک مجموعه چطور می‌توانیم از این ابزار برای بررسی روندهای موجود استفاده کنیم و برای پیشرفت کسب‌و‌کار خود از آن بهره‌برداری نماییم؟ در این مطلب تمامی اطلاعات مهم ارائه‌شده توسط گوگل ترندز را بررسی کرده و نحوه کار با این سرویس قدرتمند گوگل را برای شما شرح خواهیم داد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست؟

با توجه به تعاریف ذکر شده در بهترین منابع آموزش سئو در جهان، گوگل ترندز یکی از سرویس‌های پرمخاطب گوگل برای وبمستران است که امکان مشاهده روندهای جاری در جستجوی کلمات کلیدی را به‌صورت دوره‌ای و با تفکیک موقعیت جغرافیایی برای آن‌ها فراهم می‌آورد. خوشبختانه امکان جستجوی مستقیم روندها برای کشور ایران در این سرویس نیز مهیا است و هم‌چنان گوگل ترندز یکی از کاربردی‌ترین سرویس‌ها برای پیداکردن روندهای جستجو برای کاربران ایرانی شمرده می‌شود. به‌طوری که می‌توان حجم جستجوی یک عبارت خاص را براساس استان و شهر نیز مشاهده نمود.

این سرویس گوگل ابتدا در سال ۲۰۰۴ در دسترس عموم قرار گرفت. اما در سال‌های ۲۰۰۷ به بعد بود که داده‌های این سرویس به‌صورت مرتب مورد به‌روز‌رسانی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳ کمپانی گوگل امکان بررسی ترندهای جستجو برای سرویس پرمخاطب یوتیوب را نیز به آن افزود و درکنار آن امکان بررسی روندهای فروش محصولات در سرویس گوگل شاپینگ را نیز اضافه کرد.

اگر هنوز در اول راه ساخت سایت برای کسب و کار خود هستید، ابتدا با پیدا کردن بهترین طراحی سایت در مشهد کسب و کار دیجیتال خود را راه اندازی کنید و پس از آن با پیدا کردن کلمات ترند از طریق این ابزار و سایر کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری خودتان، شروع به تولید محتوا کنید.

نحوه کار با گوگل ترندز

آموزش کار با گوگل ترندز تقریبا ساده است و به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد. تنها کافی است تا با برخی از امکانات این سرویس آشنایی لازم را داشته باشید تا بتوانید با اعمال تنظیمات دلخواه خود بر روی آن‌ها، دقیق‌ترین نتایج تفکیک شده را از آن دریافت نمایید.

گوگل ترندز چیست>

برای شروع لازم است تا به آدرس اینترنتی این سرویس گوگل به آدرس Trends.google.com وارد شوید. سپس در کادر مورد نظر عبارت یا کلمه کلیدی خود را جستجو کرده و کلید Enter بر روی کیبورد خود را فشار دهید. صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد که شامل یک نمودار خطی، نقشه محل جستجو و… است. حالا وقت آن می‌رسد تا تنظیمات مورد نظر خود را بر روی این نتایج اعمال کنیم.

برای شروع باید از منوی بالای صفحه روی کشور مورد نظر کلیک کرده و گزینه ایران را انتخاب کنید. اگر قصد بررسی روندهای جستجو در کشور دیگری را دارید، مشخصا باید نام آن کشور را برای خود انتخاب کنید. گزینه بعدی از منوی بالای صفحه، مدت زمان روند موجود است. برای بررسی روندهای کوتاه مدت می‌توانید از مدت زمان کمتر از ۱ یا ۲ سال استفاده کنید تا روندهای اخیر را مشاهده نمایید.

اما عموما برای مشاهده روند طولانی مدت می‌توانید این گزینه را روی ۵ سال گذشته تنظیم کنید تا تمامی افت و خیزهای میزان جستجوی عبارت کلیدی خود را در این بازه زمانی دریافت کنید.

گزینه سوم از منوی بالای صفحه نوع دسته‌بندی جستجوی شما را مشخص می‌کند. با تنظیم آن روی دسته‌بندی خاصی می‌توانید نتایج مختص به آن دسته را به‌صورت مستقل مشاهده کنید. اما اگر این گزینه را تغییر ندهید، تمامی جستجوهای عبارت مورد نظرتان در همه دسته‌بندی‌ها برایتان به نمایش در خواهد آمد. گزینه آخر هم نوع جستجوی شما را مشخص می‌سازد.

از این گزینه می‌توانید برای تشخیص جستجوهای مربوط به اخبار، تصاویر، فروش محصولات و جستجوهای یوتیوب استفاده نمایید. درصورتی که این گزینه را تغییر ندهید، جستجوهای عمومی در سطح وب و در موتور جستجوی گوگل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

فراموش نکنید در قسمت بالایی صفحه نتایج می‌توانید تا ۵ کلمه کلیدی مرتبط یا غیرمرتبط را اضافه کرده و میزان جستجوی آن‌ها را با هم مقایسه کنید. این قابلیت بسیار مفید در تشخیص میزان علاقه مردم به جستجوی عبارت‌های مشابه کاربرد دارد تا بتوان از بین آن‌ها مرتبط‌ترین عبارت جستجو شده را انتخاب کرد.

اطلاعات مهمی که گوگل ترندز در اختیار شما قرار می‌دهد

تا اینجا با بخش بزرگی از اطلاعاتی که سرویس گوگل ترندز در اختیار ما قرار می‌دهد آشنا شدیم. اما با آموزش کار با گوگل ترندز، این سرویس پرمخاطب اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری نیز دارد که در تعیین استراتژی محتوا و شناخت مخاطبین وبسایت بسیار مورد اهمیت قرار خواهد گرفت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اطلاعاتی این سرویس، تفکیک آماری جستجوی کلمات بر اساس مناطق جغرافیایی است. در این قسمت یک نقشه از محل‌هایی که بیشترین جستجو برای عبارت مورد نظر شما را داشته‌اند مشاهده خواهید کرد.

در این قسمت می‌توانید با تغییر عبارت Subregion به City این تفکیک را برای شهرهای مختلف مشاهده کنید. درصورتی که این گزینه را تغییر ندهید نتایج جستجوی استان‌های مختلف برایتان به نمایش در خواهد آمد.

یک بخش مهم دیگر برای این نتایج، قسمت Related queries است که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در مشهد به این بخش توجه ویژه‌ای دارند. در این قسمت می‌توانید بیشترین میزان جستجو برای عبارت‌های مشابه را پیدا کنید که به تفکیک قابل مشاهده است. در این قسمت نیز ۲ گزینه دراختیار خواهید داشت.

اولی گزینه Rising است که عبارت‌هایی را به شما نشان می‌دهد که در حال ترند شدن هستند و افزایش چشمگیر جستجو در سطح وب را تجربه می‌کنند. اگر این گزینه را تغییر دهید و آن را روی Top قرار دهید عبارات مرتبطی را مشاهده می‌کنید که بیشترین میزان جستجو در بازه زمانی تعیین شده را در طول آن دوره داشته‌اند.

یک قابلیت بسیار کاربردی برای این صفحه، امکان گرفتن خروجی از آن به‌صورت CSV است. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود تا این عبارت‌ها را در قالب یک فایل در کامپیوتر خود ذخیره کرده و درصورت نیاز بررسی‌های لازم را بر روی آن در آینده انجام دهید و یا آن را برای تیم خود به‌راحتی ارسال کنید.

جمع‌بندی

گوگل ترندز یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای تحلیل میزان جستجوی عبارت‌های کلیدی در سطح جهان است که هنوز کاربران ایرانی می‌توانند از آن برای تحلیل و برنامه‌ریزی استراتژی محتوایی خود در سطح وب بهره بگیرند. این سرویس پرمخاطب گوگل اطلاعات بسیار مفیدی از روندهای جستجو و میزان علاقه مردم به این عبارت‌ها را به‌تفکیک زمان و منطقه جغرافیایی در اختیار شما قرار می‌دهد.

از این رو توجه به امکانات مختلف این سرویس می‌تواند تاحد زیادی مدیران وبسایت و مدیران سئو را یاری رساند. در پایان اگر هرگونه سوال یا نظری در رابطه با این مطلب برای شما مطرح بود می‌توانید از بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

منبع

  • ۰۱/۰۸/۰۹
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی