تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

اوزون شکلی از گاز اکسیژن است. در واقع این گاز بی‌رنگ از سه‌اتم اکسیژن تشکیل شده است. در طب جایگزین، پزشکان از اشکال گازی یا مایع اوزون برای درمان شرایط پزشکی مختلف و به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده موضعی استفاده می‌کنند.

در سال 2019، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نسبت به اوزون تراپی هشدار داد. این مساله به این دلیل است که هنوز شواهد کافی برای نتیجه‌گیری مؤثر یا بی‌خطر بودن آن برای درمان‌های پزشکی وجود ندارد.

اصولاً گاز اوزون زمانی مضر است که فرد آن را استنشاق کند و منجر به تحریک ریه و گلو، سرفه و تشدید علائم آسم شود. قرار گرفتن زیاد در معرض آن می‌تواند منجر به آسیب ریه شود و کشنده باشد. بنابراین، اوزون تراپی باید توسط یک فرد خبره و باتجربه انجام شود. در ادامه به پاسخ جامعی برای پرسش اوزون تراپی چیست؟ اشاره خواهیم کرد.

کاربردهای رایج اوزون تراپی چیست؟

واقعاً مزایای اوزون تراپی چیست؟ و آیا ضرورتی برای انجام آن وجود دارد؟ براساس تحقیقات انجام‌شده در سال 2018 هنگامی‌که اوزون با مایعات بدن تماس پیدا می‌کند، واکنش حاصله پروتئین‌ها و گلبول‌های قرمز بیشتری را تشکیل می‌دهد. این مساله باعث افزایش اکسیژن در بدن شما می‌شود. اوزون تراپی همچنین ممکن است فرآیندهای ناسالم بدن را مختل کند و ممکن است به جلوگیری از عفونت زخم‌ها کمک کند. به‌همین‌دلیل، می‌توان انتظار مزایای زیر را از آن داشت:

  • درمان آرتریت یا تنگی کانال نخاعی گردن و کمر
  • مبارزه با بیماری‌های ویروسی مانند HIV و SARS
  • ضدعفونی کردن زخم‌ها
  • فعال کردن سیستم ایمنی بدن
  • درمان بیماری ایسکمیک قلب
  • درمان اختلال چشمی دژنراسیون ماکولا
  • درمان سرطان

یک تحقیق انجام شده در سال 2011 نشان می‌دهد که اوزون تراپی ممکن است با بهبود دامنه حرکتی و به تأخیر انداختن تحلیل مفاصل، به بهبود آرتروز زانو کمک کند. براساس این تحقیق، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یا کمردرد ناشی از فتق دیسک ممکن است قبل از انجام عمل جراحی دیسک کمر با لیزر، بتوانند از مزایای این روش بهره‌مند شوند.

طبق نتایج یکی از مطالعات معتبر، اوزون تراپی در مقابله با ویروسی که باعث ایجاد ایدز می‌شود موفقیت بوده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این روش درمانی می‌تواند با تعدیل پاسخ سیستم ایمنی و بهبود کمبود اکسیژن در بدن با بیماری‌هایی مانند سرطان مبارزه کند.

عوارض احتمالی اوزون تراپی چیست؟

عوارض احتمالی اوزون تراپی چیست؟

یکی از نگرانی‌های بسیاری از بیماران این است که خطرات اوزون تراپی چیست؟ و آیا با عوارض جبران‌ناپذیری همراه است. در واقع اوزون تراپی در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زیرا گاز اوزون یک گاز ناپایدار است و این مساله می‌تواند روند درمان با آن را غیرقابل پیش‌بینی کند.

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید در هنگام استفاده از اوزون تراپی بسیار احتیاط کنند. اوزون باید به مقدار مناسب و در جای درست استفاده شود و نباید استنشاق شود. اگر وارد دهان، بینی یا چشم شود، می‌تواند باعث سوزش، سرفه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد یا حتی تجمع مایعات در ریه شود.

اصولاً عوارض جانبی مرتبط با اوزون تراپی بسته به نوع درمانی که فرد تحت آن قرار می‌گیرد، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از روش‌های اوزون تراپی شامل دمیدن گاز در داخل بدن است. اگر فردی چنین درمانی از طریق راست روده دریافت کند، ممکن است ناراحتی، گرفتگی و احساس نیاز مداوم به دفع گاز را تجربه کند. معمولاً این عوارض موقتی هستند.

افرادی‌که تحت این روش درمانی قرار می‌گیرند، گاهی اوقات واکنش یاریش-هرکس‌هایمر را تجربه می‌کنند. این مساله می‌تواند باعث شود که فرد علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشد. معمولاً تزریق اوزون به‌صورت داخل وریدی، در دوزهای بالا و یا برای مدت طولانی، با خطرات قابل توجهی همراه است.

با توجه به خطرات ذکرشده، اغلب پزشکان ترجیح می‌دهند که ابتدا از روش‌های محافظه‌کارانه برای درمان بیماران استفاده کنند. درصورتی‌که مؤثر واقع نشدند، به‌سراغ اوزون تراپی می‌روند. به عنوان مثال، زمانی‌که می‌توان مشکلات اسکلتی عضلانی را با فیزیوتراپی درمان کرد، واقعاً چه نیازی به روش‌های پرخطر است. در صورت نیاز به خرید دستگاه فیزیوتراپی خانگی، مشاوران شرکت برجیس آماده پاسخگویی به شما هستند.

آمادگی‌های لازم پیش از اوزون تراپی چیست؟

با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد بهترین شیوه آماده شدن برای اوزون تراپی صحبت کنید. ممکن است نیاز به استخراج خون از بدن شما و سپس مخلوط کردن آن با گاز اوزون برای درمان یا بررسی عوارض احتمالی باشد. قبل از نمونه‌گیری حتماً خواب کافی در شب داشته باشید، یک صبحانه سالم بخورید و آب زیادی بنوشید.

شرکت تجهیزات پزشکی برجیس مدت طولانی است که در زمینه عرضه انواع محصولات تخصصی فعالیت می‌کند. در صورت نیاز به خرید وسایل خاصی برای اوزون تراپی، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

نحوه انجام اوزون تراپی چیست؟

نحوه انجام اوزون تراپی چیست؟

با توجه به اینکه اوزون به طور طبیعی یک گاز است، واقعاً شیوه‌های بهره‌مندی از اوزون تراپی چیست؟ برای استفاده از این گاز به‌عنوان دارو، بیماران می‌توانند شکل مایع آن را به بدن بمالند یا از سونای اوزون استفاده کنند که در آن قسمتی از بدن در کیسه قرار گرفته و در معرض گاز اوزون قرار می‌گیرد.

ازآنجایی‌که اوزون مجاری هوایی را تحریک می‌کند، مهم است که بیماران هرگز این گاز را استنشاق نکنند. در برخی از روش‌ها، پزشک خون فرد را با اوزون مخلوط می‌کند و دوباره آن را به بدن تزریق می‌کند. فرآیندی است که به‌عنوان اتوهموتراپی شناخته می‌شود. هنوز بسیاری از مطالعات علمی ایمنی و اثربخشی این روش را ثابت نکرده‌اند. از نظر پزشکان، می‌توانید روی سه روش اصلی زیر برای دریافت اوزون تراپی حساب باز کنید:

  • اگر برای بهبود مشکل یا زخم تحت اوزون تراپی قرار می‌گیرید، به احتمال زیاد گاز اوزون مستقیماً و تحت یک پوشش محافظ روی بافت قسمت آسیب‌دیده بدن اعمال می‌شود.
  • برای درمان اختلالات داخلی مانند HIV، معمولاً گاز اوزون در خونی که از شما گرفته شده حل می‌شود. سپس خون با گاز محلول به‌صورت داخل وریدی به شما تزریق می‌شود. این روش ممکن است خطر ایجاد آمبولی از طریق تشکیل حباب‌های هوا در رگ داشته باشد.
  • اوزون تراپی در قالب تزریق عضلانی نیز موجود است. در این روش اغلب گاز اوزون با اکسیژن مخلوط می‌شود.

سخن آخر

بنابراین در پاسخ به سؤال اوزون تراپی چیست؟ می‌توان گفت که یک تکنیک درمانی به کمک تزریق یا تماس ماده اوزون است. با وجود بحث‌برانگیز بودن شیوه انجام و خطرات آن، واقعاً یک روش درمانی نویدبخش است. به‌همین‌دلیل، آزمایشات بالینی جدیدی برای بهبود روند استفاده از آن در حال انجام است. حتماً در مورد این روش و اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع

  • ۰۱/۰۷/۲۶
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی