تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

 

اگر در دنیای وب فعال هستید و یا به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد در این فضا به خدمات رسانی مشغولید، احتمالا با خدمات سایت Whois و رکوردهای اینترنتی ارائه‌شده توسط این نوع سایت‌ها تاحدی آشنایی دارید. اما برای کسانی که به دنبال دریافت اطلاعات مربوط به یک دامنه خاص هستند و با خدمات Whois آشنایی ندارند، در این مطلب قصد داریم تا به معرفی برترین وبسایت‌های ارائه‌دهنده این خدمات پرداخته و اطلاعات مهمی که این سایت‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند را باهم بررسی کنیم.

whois lookup

سایت Whois چیست؟
سایت Whois یک منبع قابل اعتماد و کاربردی از رکوردهای اینترنتی است که از طریق اطلاعات موجود در آن می‌توانیم به مالکیت هر دامنه در سطح وب و اطلاعات تماس با این مالکین دسترسی پیدا کنیم. درواقع سایت هویز یک پایگاه داده غیرمتمرکز و جهانی است که امکان ایجاد تماس و ارتباط با مالکین دامنه‌ها را در هرکجای کره زمین فراهم می‌آورد.

اطلاعات ارائه‌شده در این رکوردها درواقع اطلاعات عمومی و قابل دیدن برای همه هستند که در پایگاه ثبت اطلاعات ICANN تنظیم و نگهداری می‌شوند.

ثبت اطلاعات تماس مالکین دامنه بخشی از تلاش این شرکت برای شفاف‌سازی مالکیت دامنه‌ها است و بخشی از قرارداد حقوقی است که بین ثبت کنندگان دامنه در سطح جهانی منعقد شده است و امکان پیگیری حقوقی در موارد نقض قانون را فراهم می‌آورد.

مهم‌ترین موارد ارائه خدمات سایت Whois
وبسایت‌های انگشت‌شماری در سطح وب وجود دارند که درواقع به سایت Whois شهرت دارند و اطلاعات لازم را دراختیار عموم قرار می‌دهند. شاید مهم‌ترین و قدیمی‌ترین این وبسایت‌ها، سایت Who.is باشد که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته است. در ادامه به چند سایت هویز برتر که به‌صورت رایگان اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد اشاره می‌کنیم.

is
com
GoDaddy
com
Icann Lookup
زمانی که شما برای طراحی سایت اقدام می‌کنید، در اولین قدم باید دامنه‌ای را انتخاب کنید تا سایت خود را روی آن طراحی نمایید. برای اینکار اسامی مختلفی که با برند و کسب و کار شما مرتبط هستند را بررسی خواهید کرد و در نهایت باید چک کنید تا کدام یک از اسامی دلخواه شما با پیش دامنه مد نظرتان باز هستند و شما می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید.

برای بررسی دامنه می‌توانید از سایت Whois استفده کنید. البته اگر تصمیم به استفاده از خدمات طراحی سایت در مشهد و برون سپاری کار خود دارید، رزرو و خرید دامنه پس از عقد قرار داد و شروع کار توسط افراد متخصص فعال در آن شرکت برای شما انجام خواهد شد.

سایت Whois چه اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارد؟
بعد از ایجاد درخواست دریافت اطلاعات مربوط به یک دامنه، خروجی اطلاعاتی یک سایت Whois شامل موارد مختلفی است که درادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم داشت. برای شروع کار ابتدا باید وارد یکی از سایت‌های ارائه دهنده این خدمات که پیشتر به آن‌ها اشاره داشتیم شده و در کادر مربوطه، آدرس دامنه مورد نظر خود را وارد کنید.

سایت whois دامنه

Registrar info
این بخش شامل اطلاعات شرکت ثبت‌کننده دامنه است. به‌این‌ترتیب مشخص خواهد شد که این شرکت درکجا قرار گرفته است، نام آن چیست و راه‌های ارتباطی با آن کدام است؟

Important Dates
در بخش تاریخ‌های مهم، همانطور که از نامش پیداست لیستی از تاریخ‌هایی وجود دارد که از اهمیت ویژه‌ای برای این دامنه برخوردار هستند. این تاریخ‌ها شامل تاریخ اولیه ثبت این دامنه، تاریخ آپدیت یا تمدید دامنه و مهم‌تر از همه تاریخ انقضای این دامنه است. مدیران وبسایت از این تاریخ‌ها برای یادآوری تمدید دامنه خود می‌توانند بهره گرفته و پیشاپیش به‌فکر زمان‌بندی تمدید دامنه سایت خود باشند.

Name servers
اطلاعات نام سرورها شامل نام و آدرس سرورهایی است که وظیفه پشتیبانی از این سایت را داشته و مشخص می‌کند که این سرورها دارای چه آدرسی هستند. به‌این ترتیب امکان ردیابی و تعیین مکان فیزیکی این سرورها از طریق آدرس آیپی آن‌ها وجود خواهد داشت.

Registrar Data
دیگر اطلاعات مربوط به یک دامنه با جزئیات بیشتر در این بخش قرار می‌گیرد. این اطلاعات شامل آدرس اینترنتی شرکت ثبت‌کننده دامنه، کشوری که دامنه در آن به ثبت رسیده است، وضعیت فعال یا غیرفعال بودن و انقضای دامنه، نام و شماره تماس و ایمیل ارتباطی مالک دامنه و… است. البته بنا به درخواست مالک اطلاعات شخصی او می‌تواند از دید عموم پنهان باشد، اما اطلاعات او در پایگاه داده‌های ICANN ذخیره شده است.

جمع‌بندی
سایت Whois اطلاعات جامعی از وضعیت دامنه و راه‌های ارتباطی با مالک آن را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد. این سایت‌ها با اتصال به پایگاه ICANN این اطلاعات را دریافت می‌کنند و راهی مناسب برای ارتباط با مالکین یک دامنه محسوب می‌شوند. هم‌چنین از طریق این اطلاعات مهم می‌توان مدت زمان انقضای یک دامنه را بررسی کرد و در صورت نیاز به خرید یا تمدید آن دامنه اقدام نمود.

درپایان خوشحال می‌شویم تا نظرات خود در رابطه با این مطلب را در زیر همین پست و از طریق بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع

  • ۰۱/۰۷/۲۰
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی