تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

عینک آفتابی امروزه فارغ از فواید زیادی که برای سلامت چشم و پوست دارد، جز جدانشدنی استایل محسوب می‌شود. در زمان خرید عینک آفتابی یکی از اصولی که بهتر است به آن توجه کنید، داشتن پلاریزه است. اما اگر نمی‌دانید عینک آفتابی پلاریزه چیست و چه مزایا و معایبی دارد این مقاله برای شماست پس تا انتها همراه ما باشید.

عینک پلاریزه چیست؟
حتما تابحال تجربه حضور در زیر آفتاب مستقیم یا برف در روزهای آفتابی را داشته‌اید و می‌دانید که حتی ممکن است با وجود استفاده از عینک آفتابی کلافگی به شما دست بدهد و یا باعث اذیت شدن شما در این شرایط بشود. عینک آفتابی که دارای پلاریزه باشد می‌تواند کمک زیادی در این شرایط به شما بکند.

همانطور که می‌دانید نور خورشید در جهت های متفاوتی می‌تابد، اما هنگامی که به سطحی صاف برخورد کند بازتاب آن کاملا افقی خواهد شد. همین بازتاب افقی و مستقیم است که شما را آزار می‌دهد. البته این امر تنها به آزار دیدن شما ختم نشده و می‌تواند آسیب‌های جدی به چشم شما وارد کند. اینجاست که استفاده از عینک‌های آفتابی پلاریزه می‌تواند به شما کمک کند و شدت نور منعکس شده را تا حدی کاهش دهد. در واقع پلاریزه عینک لایه محافظی برای کم کردن شدت نور است.

مزایای استفاده از عینک آفتابی پلاریزه
در ادامه به بررسی برخی مزایای استفاده از عینک آفتابی پلاریزه می‌پردازیم تا شما بیشتر با اهمیت توجه به این ویژگی عینک آفتابی در هنگام خرید آن توجه کنید.

افزایش وضوح دید
اگر شما هم از عینک‌های آفتابی که فاقد پلاریزه بودند استفاده کرده باشید متوجه می‌شوید که حتی با وجود استفاده از عینک آفتابی شما نمی‌توانید در شرایطی که نور به صورت مستقیم می‌تابد دید واضحی داشته باشید و چشم شما در این شرایط اذیت می‌شود. استفاده از عینک آفتابی دارای پلاریزه به شما این امکان را می‌دهد تا تحت این شرایط بتوانید اطراف خود را شفاف ببینید و به راحتی به انجام کارها و امور خود بپردازید بدون اینکه شما از نور آفتابی کلافه شوید.

عدم ابتلا به سردرد
استفاده از عینک‌های فاقد پلاریزه در زمان نور مستقیم موجب می‌شود تا چشم شما به طور خودکار دائم پلک بزند یا عضلات اطراف آن خود را منقبض کنند تا به نوعی از چشم شما محافظت شود. همین انقباض و تعدد پلک زدن باعث می‌شود تا شما دچار سردرد شوید. این در حالی است که استفاده از عینک آفتابی پلاریزه با کم کردن شدت نور باعث می‌شوند تا چشم شما نیازی به انجام این اقدامات محافظتی نداشته باشد.

وضوح دید در سایه
عینک آفتابی‌های معمولی هنگامی که شما در سایه قرار بگیرید، دید شما را به نوعی مختل می‌کنند و دیگر با شفافیت قبل نمی‌توانید اطراف خود را ببینید. این امر موجب می‌شود تا شما مجبور به در آوردن عینک خود در هنگام قرار گرفتن در سایه پیدا کنید. اما این اتفاق در هنگام رانندگی بسیار خطر آفرین است؛ زیرا ممکن است در زمانی که در حال رانندگی هستید به محلی مانند تونل برسید و دید شما کاهش پیدا کند. عینک‌های دارای پلاریزه دید شما را حتی در سایه حفظ می‌کنند. به طوری که تغییر رنگ محیط اطراف در فضاهای بدون نور و غیره محسوس نیست.

عدسی‌های رنگی
عینک‌های پلاریزه دارای عدسی‌های رنگی هستند که هرکدام می‌توانند کارایی متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال عدسی خاکستری که رایج‌ترین رنگ در بین عدسی‌های پلاریزه نیز هست باعث فیلتر شدن تمامی طیف نورها با امواج متفاوت هستند. البته عدسی عینک آفتابی پلاریزه در رنگ‌های سبز و قرمز هم وجود دارند.

معایب استفاده از عینک آفتابی پلاریزه
تا به اینجا با مزایای مختلف این نوع از عینک‌ها آشنا شدید. اما در صورتی که قصد خرید یکی از آن‌ها را داشته باشید بهتر است که معایب آن را هم بدانید تا بتوانید بسته به نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید.

ایجاد خطای دید
استفاده از عینک آفتابی پلاریزه برای خواندن هر متنی از داخل صفحه مانیتور مناسب نیست. این نوع از عدسی عینک می‌تواند برای شما خطای دید ایجاد کند. استفاده از این نوع عینک‌ها احتمالا برای رانندگان اسنپ که دائم باید به صفحه گوشی خود برای جهت یابی و... نگاه کنند و یا خلبان‌ها احتمالا گزینه مناسبی نیست.

محافظ UV
عینک‌های پلاریزه مانند هر عینک دیگری می‌تواند پوشش محافظ UV داشته باشد یا نداشته باشد. همانطور که می‌دانید داشتن پوشش UV جهت محافظت چشمان شما از این اشعه مضر بسیار حائز اهمیت است. پس بهتر است در هنگام خرید از داشتن پوشش محافظ UV عینک آفتابی پلاریزه خود اطمینان کسب کنید.

قیمت نسبتا بالا
این نوع از عینک‌ها عموما قیمت بالاتری نسبت که عینک‌های آفتابی معمولی دارد. با توجه به توضیحاتی که در این مقاله در مورد فواید پلاریزه داده‌ایم می‌توانید تصمیم بگیرید که داشتن عینک آفتابی پلاریزه برای شما ضرورتی دارد یا نه. ممکن است این مبلغ بالا جهت خرید عینک آفتابی پلاریزه ارزشش را داشته باشد.

چطور عینک آفتابی پلاریزه را از معمولی تشخیص دهیم؟
هرچند که برای تشخیص پلاریزه عینک روش‌های مختلفی وجود دارد اما ما در این مقاله به بررسی یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص پلاریزه عینک می‌پردازیم.

این روش با استفاده از مانیتور کامپیوتر شما می‌تواند انجام شود. کافی است نور مانیتور را به بالاترین میزان افزایش دهید و در حالی که عینک بر روی چشمانتان قرار داد سر خود را به سمت راست یا چپ تکان دهید. در صورتی که شما پس از این حرکت صفحه مانیتور را سیاه ببینید، عینک آفتابی شما پلاریزه دارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله برای شما به صورت کامل عینک آفتابی پلاریزه را توضیح دادیم و از مزایا و معایب آن صحبت کردیم. دانستیم که داشتن پلاریزه عینک یکی از ویژگی‌های مهم عینک آفتابی است که می‌تواند از چشم و سلامتی شما محافظت کند. حال شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و در نظر داشتن ویژگی‌های عینک مناسب برای خرید عینک آفتابی استاندارد اقدام کنید.

منبع 

  • ۰۱/۰۶/۲۸
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی