تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

عینک آفتابی باکیفیت می‌تواند به خوبی از چشم شما محافظت کند و از ورود اشعه‌های مضر نور خورشید به چشمتان جلوگیری نماید. سوالی که پیش میاید این است که عینک آفتابی دقیقا چگونه اینکار را انجام می‌دهد و چگونه از رسیدن اشعه مضر به چشم ما محافظت می‌کند؟


همه ما می‌دانیم که نور آفتاب تاثیرات منفی زیادی روی چشم می‌گذارد و در طولانی مدت ممکن است مشکلات مهمی را به وجود آورد. یکی از بهترین راه حل‌ها برای اینکه بتوانید از چشمان خود در چنین شرایطی محافظت کنید، خرید عینک آفتابی است.

عینک آفتابی باکیفیت می‌تواند به خوبی از چشم شما محافظت کند و از ورود اشعه‌های مضر نور خورشید به چشمتان جلوگیری نماید. سوالی که پیش میاید این است که عینک آفتابی دقیقا چگونه اینکار را انجام می‌دهد و چگونه از رسیدن اشعه مضر به چشم ما محافظت می‌کند؟

فیلتر UV400 دقیقا همان چیزی است که به چشم شما کمک می‌کند تا سالم بماند. ما در این مطلب شما را به صورت کامل با UV400 آشنا خواهیم کرد.

قبل از اینکه بخواهیم توضیحات خود را در رابطه با این فیلتر آغاز کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از عینک‌های آفتابی اصل نیستند و UV400 ندارند. این عینک‌ها نه تنها از چشم شما محافظت نمی‌کنند، بلکه ضرر بیشتری به شما خواهند رساند. به همین دلیل باید از فروشگاه مطمئنی خرید کنید.

UV400 چیست

UV400 چیست؟
همانطور که در قسمت قبلی گفتیم وجود UV400 در عینک بسیار مهم است و در صورتی که این فیلتر در عینک وجود نداشته باشد، در واقع فقط حالت نمایشی دارد و ضرر بیشتری خواهد داشت.

چراکه چشمان ما به صورت طبیعی هنگام قرار گرفتن در آفتاب، باریک می‌شود و با استفاده از این مکانیزم تلاش می‌کند تا مقدار نور کمتری را دریافت کند. وقتی از عینک آفتابی فیک و بدون UV400 استفاده کنیم، چشم در برابر آفتاب احساس راحتی کرده و به این دلیل که مشکلی در دید ندارد، دیگر باریک نخواهد شد و حتی شما ممکن است مستقیم به آفتاب نگاه کنید و این موضوع باعث می‌شود تا چشمانتان بیشتر از حد معمول آسیب ببیند.

UV400 تنها فیلتری است که می‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند و از ورود آن‌ها به چشم جلوگیری نماید.

اشعه‌های UVA و UVB، اشعه‌های مضر آفتاب هستند که عینک آفتابی دارای UV400 می‌تواند تا 99% از چشمان شما در برابر این اشعه‌ها محافظت نماید.

اگر بخواهیم شما را با اشعه‌های خورشید بیشتر آشنا کنیم، باید گفت که نور خورشید تعداد زیاد و مختلفی از پرتوهای نور را شامل می‌شود. یکی از آن‌ها پرتوهای نامرئی و فوق العاده قوی به نام اشعه ماوراء بنفش هستند که باید ار چشم در برابر آن محافظت کنیم.

این را باید بدانید که حضور کم و در مدت زمان کوتاه در مقابل آفتاب اصلا بد نیست وهیچ ضرری ندارد. حتی بدن یک انسان به صورت معمول به مقدار کمی از نور خورشید نیاز دارد. حتما می‌دانید که ما ویتامین D را از آفتاب دریافت می‌کنیم. ولی اگر بخواهید به صورت مداوم در مقابل آفتاب باشید و از چشم خود محافظت نکنید، قطعا دچار مشکل می‌شوید و چشمتان آسیب می‌بیند.

اگر بخواهید به صورت طولانی مدت زیر نور آفتاب قرار بگیرید و از عینک آفتابی استفاده نکنید، دچار فوتوکراتیت خواهید شد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که فوتوکراتیت چیست؟ فوتوکراتیت یک نوع از آفتاب سوختگی در لایه بیرونی قرنیه چشم است. البته لازم به ذکر است که سوختگی بیشتر در ارتفاعات بالا و بدون استفاده از وسایل مراقبتی چشم اتفاق می‌کند. مثلا بری افرادی که در روزهای برفی به کوه می‌روند مهم است که عینک داشته باشند تا دچار این اتفاق نشوند. فوتوکراتیت دارای علائمی مانند قرمزی و تورم چشم است.

آب مروارد یکی دیگر از بیماری‌هایی است که ممکن است با حضور طولانی مدت شما در برابر آفتاب به وجود بیاید و شما را به دردسر بیندازد. چراکه بیماری نسبتا سختی است. دژنراسیون ماکولا و همچنین تعدادی از انواع سرطان چشم نیز می‌توانند به لیست بیماری‌هایی که در غیاب عینک آفتابی اتفاق می‌افتند، اضافه شوند.

خب حالا شما می‌دانید که حضور UV400 در عینک آفتابی چه قدر اهمیت دارد و خرید عینک بدون UV400 چه قدر می‌تواند شما را اذیت کند. پس برای اینکه چشمتان شانس بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش داشته باشد، از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید و برای خرید آن فقط به نوع و ظاهر دقت نکنید.

راه های تشخیص عینک آفتابی دارای UV400

تشخیص فیلتر uv400 در عینک آفتابی
حالا که با UV400 آشنا شدیم و اهمیت آن را نیز متوجه شدیم، بهتر است با راه‌های تشخیص عینک آفتابی دارای UV400 نیز آشنا شویم.

اولین راه این است که بررسی کنید که عینک انتخابی شما دارای علامت CE یا UV400 می‌باشد یا نه؟ در رابطه با علامت CE باید گفت که این علامت این است که عینک آفتابی انتخابی شما تمامی نکات ایمنی، بهداشتی و محیط زیست اتحادیه اروپا دارای تطبیق است و به خوبی از چشمان شما محافظت می‌کند.

یک روش دیگر که بسیار بهتر و کاربردی‌تر است، استفاده از دستگاه UV سنج می‌باشد. این دستگاه معمولا در تمامی فروشگاه‌های عینک فروشی وجود دارد. شما باید از فروشنده درخواست کنید تا عینک مورد نظرتان را با دستگاه UV سنج بررسی و تست کند. اگر این دستگاه عدد 400 را نشان داد به معنی این است که این عینک از فیلتر UV400 برخوردار است.

پس به راحتی می‌توانید اعتماد کرده و عینک آفتابی مورد نظر خود را خریداری کنید. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده عینک آفتابی دارای UV400 برای کودکان بسیار مهم است چراکه چشمان آن‌ها حساس‌تر است و بدون استفاده از عینک آفتابی دارای فیلتر UV400 ممکن است حتی در نور کمتر و یا حتی در مدت زمان کوتاه‌تر دچار آسیب شوند و چشمانشان واکنش نشان دهد.

لنزهای بلوکه کننده آبی، لنزهای قطبی، لنزهای فتوکرومیک، لنزهای پلی کربنات، لنزهای آینه دار و لنزهای شیب دار بهترین لنزهای هستند که می‌توانید هنگام خرید عینک آفتابی آن‌ها را انتخاب کنید.

نتیجه گیری
در این مطلب شما را به صورت کامل با فیلتر UV400 آشنا کردیم و گفتیم که عینک آفتابی بدون این فیلتر در واقع هیچ ارزشی ندارد و فقط باعث آسیب بیشت چشم‌ها خواهد شد. شما با خرید عینک‌های فیک فقط به خود و سلامتتیان آسیب می‌رسانید.

همچنین در ادامه از راه‌های تشخیص عینک آفتابی دارای UV400 صحبت کردیم و در رابطه با برچسب CE و دستگاه UV سنج به صورت کامل توضیح دادیم. در آخر نیز در مورد اهمیت خرید عینک آفتابی اصل برای کودکان و بهترین لنزها، توضحیات تکمیلی نوشته شده است.

منبع

  • ۰۱/۰۶/۲۸
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی