تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

درخت سبز کیش کجاست ؟
چه دلیلی برای معروفیت این درخت در جزیره کیش وجود دارد ؟

این درخت که بانام درخت انجیر معابد کیش نیز شناخته می‌شود از کهن‌ترین درختان در جزیره به شمار می‌رود. گروهی از مردم به بر اساس باورهایی اعتقاد دارند که وجود این درخت شگون داشته و نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند.
در کنار دو جاذبه گردشگری جزیره کیش می‌توانید این درخت را مشاهده کنید، جاذبه‌های گردشگری مانند شهر باستانی حریره کیش و آب‌انبار سنتی کیش در مجاورت درخت سبز قرار دارند.
ما در این مطلب به‌خوبی شمارا با ویژگی‌ها و اعتقادات مردم نسبت به این درخت و قدمت آن آشنا می‌کنیم

آنچه در این مطلب میخوانید!

معرفی درخت سبز کیش

جزیره کیش دارای منطقه سرسبز به نام دره پرتغالی‌ها در این منطقه وجود درختی کهن‌سال و افسانه‌ای چشم تمام گردشگران را به خود جلب می‌کند شکل ظاهری این درخت باریشه‌های آویزان موجب شده که نمایی متمایزتر از سایر درختان داشته باشد بر اساس مزار کارشناسان و اهالی منطقه قدمت این درخت‌بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال برآورد شده است.

اگر با تور کیش از اصفهان به این جزیره سفر کردید حتماً از این درخت دیدن کنید و داستان این درخت را در این مقاله بخوانید

این درخت که به نام درخت انجیر معابد پیش نیز شناخته می‌شود درخت لور است. اهالی منطقه و بومیان جزیره کیش با گره زدن نخ‌ها یا پارچه‌های نیازهای خود را از این درخت می‌خواهند. درواقع اهالی منطقه این در را مقدس دانسته و نیازهای خود را از آن طلب می‌کنند.

نام درخت سبز برگرفته از مجموعه‌ای که در اطراف این درخت لور است گرفته‌شده است. این منطقه با آب و هوایی بسیار مناسب، فضای سرسبز و زیبا موردتوجه گردشگران قرار دارد وجود. آرایه‌هایی در مجاورت درخت سبز کیش شرایطی فراهم کرده تا گردشگران به استراحت بپردازند.

در اطراف این درخت و در محوطه آن مسیرهای پیاده‌روی با گل‌های زیبا و با نورپردازی فوق‌العاده شب‌های زیبا و دل‌نشینی برای گردشگران و مسافران به وجود می‌آورند. علاوه بر این وجود نمازخانه، مکان‌های استراحت در رستوران و سرویس بهداشتی نیز موجبات رفاه مسافران را فراهم کرده است.

بومیان این منطقه بر این باورند که درخت انجیر منابع درختی مخدر در زمان بودا بوده است. آن‌ها اعتقاددارند که در زیر این درخت بودا مشغول به مراقبه بوده است به همین منظور با گره زدن پارچه نخ و گره‌های مراد و خواسته خود را از این درخت طلب می‌کردند.
امروزه جهت حفاظت از این درخت مسئولین مربوطه حصاری دوره آن کشیده‌اند. با این کار امکان بستن و گره زدن نخ و پارچه روی درخت وجود ندارد.

درخت سبز کیش کجاست

 

در چند قدمی محوطه شهر باستانی حریره کیش می‌توانید این درخت تنومند و استوار را مشاهده کنید این درخت به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مادر موردتوجه گردشگران قرار دارد

دسترسی گردشگران و مسافرانی که از طریق تور کیش از شیراز به جزیره کیش سفر می‌کنند، به درخت سبز کیش به‌راحتی امکان‌پذیر است. شما به‌راحتی و در جزیره کیش می‌توانید به سمت میدان حریره حرکت کنید. چنانچه از میدان المپیک به این سمت بروید پس‌ازآن به خیابانی به نام درخت سبز خواهید رسید. مجموعه درخت سبز در همین مکان واقع‌شده است.

درخت سبز کیش ریشه بسیار عمیقی داشته که عمر چند صدساله خود را مدیون این ریشه‌ها است. برخی از این ریشه‌ها با جدا شدن از درخت به‌صورت چربی آویزان شده که زیبایی درخت سبز پیش را چند برابر کرده‌اند.

تاریخچه درخت سبز کیش

 

همان‌گونه که بیان کردیم و کارشناسان معتقدند که قدمت این درخت بیش از ۵۰۰ سال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این درخت در دوره حکومت ایلخانی و تیموری کاشت شده و تا به امروز سرسبزی خود را حفظ کرده است. درخت لور مشهور در پیش‌بر اساس نظر باستان شناسان از هند یا چین به کیش آورده شده است.

وجود این درخت و سرسبزی این نشان می‌دهد که در برداشته به آبادانی این منطقه توجه زیادی شده‌اند. انجیر معابد یکی از انواع پوشش‌های گیاهی در جزیره کیش به شمار می‌رود.
علاوه بر کیش از درخت لور می‌توان در مکان‌هایی در شهرهای چابهار بندرعباس و جزیره قشم مشاهده کرد. به‌طورکلی درختان نور در جزیره کیش پسرای هند و چین خارج‌شده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر مناطق قدیمی گیر و در دوره ایلخانی و تیموری این درختان آورده شده و هم‌اکنون نیز موردتوجه گردشگران قرار دارند.

امکانات اطراف درخت سبز کیش

فضای سرسبز این مجموعه تداعی‌کننده مناطق شمالی کشور برای شما خواهد بود. مجموعه درخت سبز کیش جهت رفاه حال گردشگران با امکاناتی تجهیز شده است.
وجود پیاده‌روهایی جهت مراجعه افراد و گردشگران همچنین آلاچیق‌هایی جهت استراحت ازجمله این امکانات به شمار می‌روند. در این مسیر با استفاده ازگل‌های کاغذی رنگارنگ و همچنین چراغ‌های فانوسی زیبایی خاصی را مشاهده خواهید کرد.
علاوه بر این در اطراف درخت سبز کیش وجود مکان‌های جهت استراحت و همچنین نمازخانه و رستوران رفاه حال گردشگران فراهم می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری اطراف درخت سبز کیش

جزیره کیش دارای مکان‌های گردشگری و تفریحی فراوانی است. بااین‌وجود در اطراف درخت سبز کیش به‌راحتی می‌توانید برخی از این مکان‌ها را مورد بازدید قرار دهید.
در چند قدمی مجموعه درخت سبز کیش شما می‌توانید به بازدید از شهر باستانی حریره بپردازید. این شهر که از دوران ساسانیان و دوران اسلامی برجای‌مانده یک اثر تاریخی با ثبت ملی به شمار می‌رود.

یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش در اطراف درخت سبز کیش قرار دارد. آب‌انبار سنتی کیش از این مکان نیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری موردتوجه گردشگران ایرانی و خارجی قرارگرفته است.

فلسفه نام‌گذاری درخت سبز کیش به انجیر معابد

افراد بومی معتقدند که در زمان گذشته بودا در این منطقه به مراقب پرداخته است. به همین منظور از این درخت به‌عنوان یک درخت مقدس یاد می‌کنند. برخی از افراد بومی و مسافرانی که این افسانه را باور دارند کماکان اعتقاد به مقدس بودن درخت انجیر معابد دارند.

به‌طورکلی درخت انجیر معابد یا فیکوس بنگالنسیس به‌عنوان یک درخت انجیر زینتی شناخته می‌شود. بومیان در مناطق هند و جنوب شرقی آسیا از این درخت به جهت سرسبز بودن استفاده می‌کنند.
چرخه زندگی این درخت به‌صورت غیرمعمول بوده که عامل اصلی رشد آن را پرندگان می‌دانند. پرندگان با خوردن میوه این درخت و با گذاشتن دانه‌های موجود بر روی درختان دیگر موجب جوانه زدن شاخه‌های جدید درخت می‌شوند.

هراندازه که ریشه‌ها بیشتر شده تنه درختان نیز خفه و محصول خواهد شد. درنهایت ریشه‌ها با تبدیل‌شدن به تنه درخت موجب استوار شدن بیش‌ازپیش درخواهند شد. مناطق جنوبی کشور ما که از آب‌وهوای گرم و شرجی برخوردار است نیز برای رشد درخت لور یا انجیر معابد مستعد شمرده می‌شوند.

جزیره زیبای کیش با تمام مکان‌های گردشگری، سازه‌های مدر،ن مکان‌های تفریحی و اماکن باستانی که دارد یک مکان ایدئال جهت گردشگری خواهد بود.
در کنار تمام این جاذبه‌های گردشگری شما می‌توانید با مراجعه به مکان‌های تاریخی مانند شهر باستانی حریره کیش، کشتی یونانی کیش و روستای باغو کیش سفر کامل‌تری را تجربه کنید.
یکی از جاذبه‌های گردشگری خارق‌العاده در جزیره زیبای کیش وجود درخت کهن‌سال و افسانه‌ای به نام درخت سبز کیش است. این درخت با قدمت بیش از ۵۰۰ سال به مکانی جهت بازدید گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل‌شده است.
شما با مراجعه به مجموعه درخت سبز کیش می‌توانید از مکان‌های دیدنی نزدیک این درخت نیز دیدن کنید. ما درمجموع همسفرها به شما توصیه می‌کنیم که از تمام مکان‌ها و جاهای دیدنی کیش دیدن کنید.

منبع

  • ۰۱/۰۶/۱۵
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی