تابلوبرق

  • ۰
  • ۰

اماکن گردشگری تهران و جاذبه‌های دیدنی آن بسیار متنوع و گسترده هستند و پیش روی هر گروه از افراد با سلیقه‌های مختلف، انتخاب‌های بسیار زیادی وجود دارند. برای خرید تور کیش از تهران و ورود به سایت همسفرها اینجا کلیک کنید.

جاذبه‌های دیدنی پایتخت شامل پارک‌ها، اماکن تاریخی، مراکز خرید، موزه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌های خاص، مناطق دیدنی طبیعی و حتی خیابان‌گردی نیز می‌شوند.

ما در این مطلب قصد دارید از هر دسته چند نمونه بسیار مهم و مشهور را معرفی کرده و به شما کمک کنیم تا بهترین و شیرین‌ترین خاطره‌ها را از روزهای اقامت خود در تهران بسازید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پارک و شهربازی تبریز

1. پارک‌ها
در تهران شلوغ و پرجمعیت، تعداد بالای پارک‌ها و فضاهای سبز شبیه به ریه‌های تنفسی شهر عمل می‌کنند و علاوه‌ بر این‌که موجب می‌شوند تا اندکی از آلودگی هوا کم شود، این امکان را برای افراد به‌‍‌وجود می‌آوردند که ساعاتی در فضای سبز و زیر درختان نفس بکشند.

چند مورد از مشهورترین پارک های تهران را در زیر برایتان معرفی کردیم که اجازه می‌دهند کمی از هیاهوی خیابان‌های پایتخت دور باشید.

پارک جمشیدیه
یکی از دیدنی‌ترین پارک های تهران، در شمال این شهر و در خیابان باهنر قرار دارد. پارک جمشیدیه روی یک کوه ساخته شده است و تنوع گیاهان و درختان آن به‌ویژه در فصل بهار یا پاییز، جلوه‌ای تماشایی به پارک می‌دهند.

پارک جمشیدیه به‌دلیل قرار گرفتن بر یکی از کوه‌های رشته کوه البرز، حتی در فصل تابستان نیز هوای مطبوع و دلچسبی دارد و یکی از بهترین اماکن گردشگری تهران محسوب می‌شود.

پارک طالقانی
از دیگر پارک های تهران بوستان طالقانی است. تنوع گونه‌های گیاهی در طالقانی بسیار بالا است و وجود آلاچیق‌های فراوان در گوشه و کنار پارک، آن را به محل دنجی برای خلوت با دوستان یا خانواده تبدیل می‌کند.

در سال 1388 در زمین روبرویی پارک طالقانی، بوستانی به نام آب و آتش ساختند که یکی از دیدنی‌های معروف پایتخت به‌شمار می‌آید.

جالب است بدانید بزرگراه مدرس یکی از پرترددترین بزرگراه‌های تهران، در بین این دو پارک قرار دارد. به‌همین علت یک سال پس از ساخت پارک آب و آتش، پروژه ساخت پلی برای پیوند دادن این دو بوستان کلید خورد.

در نهایت در سال 1393 پارک طالقانی و آب و آتش به ‌وسیله یک پل زیبا و دیدنی با نام پل طبیعت به ‌یکدیگر متصل شدند و به بازدیدکنندگان این امکان را دادند تا تهران را از نمای دیگری ببینند و از آن لذت ببرند.

پارک نهج البلاغه

پارک نهج ‌البلاغه
از میان اماکن گردشگری تهران، پارک نهج ‌البلاغه یکی از مشهورترین نمونه‌ پارک‌ها است که بر قسمتی از دره فرحزاد در غرب تهران قرار دارد.

این بوستان در دو طرف دره ساخته شده است و در بخش‌های مختلفی از آن پل‌های کوچک و بزرگی برای اتصال دو بخش اصلی پارک به یکدیگر وجود دارند.

نهج ‌البلاغه امکانات متنوعی دارد و در قسمتی‌هایی از آن، مکان‌هایی برای پیک نیک خانوادگی و نشستن در فضای سبز در نظر گرفته‌اند. همچنین وجود پیست دوچرخه‌سواری، از دیگر شاخصه‌های این پارک دوست‌داشتنی است.

از سوی دیگر ساخت دومین پل معلق ایران و اولین پل معلق تهران در این بوستان، آن را به یکی از اماکن گردشگری تهران تبدیل کرده است.

2. مناطق طبیعی
در تهران چندین پارک جنگلی و دره‌ وجود دارند که جزو طبیعت تهران به‌حساب می‌آیند و شهرداری در بافت آن‌ها تغییر زیادی به‌وجود نیاورده است. بعضی از این پارک‌ها محل زیست جانوران بومی یا زیستگاه پوشش گیاهی خاص آن منطقه هستند.

امروزه فراهم کردن امکاناتی در گوشه و کنار این مناطق، کمک کرده است تا ساکنان تهران یا مهمانان این شهر، چند ساعتی را در طبیعت تهران سپری کنند. در زیر چند نمونه از مشهورترین موارد طبیعت گردی تهران را نام بردیم.

پارک چیتگر تهران

پارک جنگلی چیتگر
اگر شما به‌عنوان ساکنان پایتخت آخر هفته خود را به طبیعت گردی تهران اختصاص داده‌اید یا برای شرکت در تور مشهد از تهران به پایتخت سفر کرده‌اید، بهتر است یکی از اولین انتخاب‌های شما پارک جنگلی چیتگر باشد.

این پارک در غرب تهران واقع شده و با فضای جنگلی خود، محیط مناسبی برای پیک نیک های خانوادگی و دوستانه فراهم آورده است.

همچنین وجود پیست دوچرخه‌سواری در پارک جنگلی چیتگر و رکاب زدن در بین درختان زیبای این بوستان، تجربه جالبی به بازدیدکنندگان از پارک می‌دهد که در فصل بهار، لذتی دو چندان دارد.

دربند و درکه
تهران را می‌توانیم شهری مدرن با کوه‌های بلند و دره‌های طبیعی برای لذت بردن از مناطق طبیعی بدانیم. همان‌طور که می‌دانید این کلان شهر از سمت شمال به رشته کوه البرز می‌رسد و آب‌وهوای مناطق شمالی آن کوهستانی و مطبوع است.

تقریبا تمام قله‌های شمالی تهران از جمله توچال دیدنی و دلپذیر هستند اما دو دره دربند و درکه در نزدیکی تجریش و ولنجک، از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای تهران محسوب می‌شوند.

ساکنان پایتخت این امکان را دارند که بدون خارج شدن از شهر، آخر هفته خود را به کوه‌نوردی در دربند و درکه بگذرانند.

در این دو دره زیبا رستوران‌ها و استراحتگاه‌های فراوانی ساخته شده‌اند که جذابیت آن‌ها را بیشتر کرده‌اند و باعث شده‌اند تا در فهرست اماکن گردشگری تهران، حتما نامی از آن‌ها نیز ببریم.

اگر شما از شهرهای اطراف برای شرکت در تور کیش از تهران به آن سفر کرده‌اید و قصد دارید با طبیعت گردی تهران بیشتر آشنا شوید، لذت کوه‌نوردی در این دو منطقه از پایتخت را از دست ندهید.

3. اماکن تاریخی
تهران در زمینه بناهای تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. تعداد زیادی از اماکن تاریخی که بیشتر آن‌ها متعلق به دوره قاجار یا بعد از آن هستند، به تهران وجه تاریخی خاصی بخشیده‌اند.

البته در گوشه و کنار تهران و به‌ویژه در شهر ری آثاری مربوط به دوره‌های تاریخی بسیار قدیمی مانند ساسانیان نیز یافت شده‌اند که قدمت تمدن را در این ناحیه نشان می‌دهند. چند نمونه از معروف‌ترین بناهای تاریخی پایتخت از قرار زیر هستند:

کاخ گلستان

کاخ گلستان
می‌توانیم به‌ جرات کاخ گلستان را دیدنی‌ترین بنای تاریخی تهران معرفی کنیم. این مجموعه عظیم از کاخ‌ها و بناهای تاریخی مختلف، متعلق به دوران صفویان است، اما با روی کار آمدن زندیه و بعدها در سلسله قاجاریان، بر وسعت و اهمیت آن افزوده شد.

کاخ گلستان واقع در مرکز تهران، در سازمان جهانی یونسکو نیز به ‌ثبت رسیده است و این موضوع می‌تواند اهمیت آن را به‌وضوح بیان کند.

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ گلستان، شمس‌العماره است که برخی از مورخان آن را اولین ساختمان چند طبقه تهران می‌دانند.

عمارت مسعودیه
میدان بهارستان تهران، از گذشته تاکنون جزو مهم‌ترین میدان‌های شهر به‌شمار آمده است و وقایع سیاسی و تاریخی فراوانی در آن اتفاق افتاده‌اند.

در حال حاضر ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان قرار دارد اما چیزی که باعث شده تا نام آن را در فهرست اماکن گردشگری تهران و در دسته دیدنی‌های تاریخی بیان کنیم، عمارت مسعودیه است.

این عمارت باشکوه که متعلق به دوران قاجاریان است، همواره محلی برای تجمع و مشورت متجددان و انقلابیون شناخته می‌شود.

به‌عبارت دیگر در زمان مشروطیت و تشکیل مجلس مشروطه، این عمارت محلی برای گردهمایی مشروطه‌ خواهان بوده است و حالا به‌عنوانی نمادی از تهران زمان قاجاری، در قلب تهران می‌درخشد.

4. موزه‌ها
موقعیت سیاسی و تاریخی تهران دلیلی برای وجود موزه‌های فراوان در آن هستند که دسته دیگری از اماکن گردشگری تهران محسوب می‌شوند.

از میان موزه‌های متعدد تهران، موارد معرفی شده در زیر به‌دلیل بی‌همتا بودن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند:

موزه ملی جواهرات
کسانی که به دیدن جواهرات سلطنتی و تاریخی ایران علاقه‌مند هستند، نباید از دیدن موزه ملی جواهرات غافل شوند.

این موزه دیدنی که در میدان امام خمینی قرار دارد، متعلق به بانک مرکزی ایران است و از جواهرات گران‌بهای داخل آن، به‌عنوان پشتوانه بدهی دولت به بانک مرکزی یاد می‌کنند.

در موزه ملی جواهرات، از اشیای قیمتی مانند الماس کوه نور یا تاج سلطنتی خاندان پهلوی نگهداری می‌کنند و برای حفظ امنیت آن‌ها، تدابیر امنیتی بالایی در نظر گرفته‌اند.

بازدید از موزه جواهرات، از شنبه تا سه شنبه هر هفته و از ساعت 14 الی 17 امکان‌پذیر خواهد بود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

تماشاگه زمان
یکی دیگر از موزه‌های خاص تهران و دیدنی‌های آن، تماشاگه زمان یا موزه ساعت است که در آن انواع ابزارهای سنجش زمان از گذشته تا کنون در معرض نمایش عموم قرار گرفته‌اند.

بنای موزه تا قبل از انقلاب منزل شخصی فردی به‌نام حسین خداداد بود که به‌دلیل معماری خاص آن، بعد از انقلاب به موزه زمان تغییر کاربری داد.

4. شهربازی‌ها
از دیگر اماکن گردشگری تهران، شهربازی‌ها و مکان‌های بازی هستند که کودکان و بزرگسالان می‌تواند در آن‌ها انرژی خود را تخلیه کرده و هیجان بالایی را تجربه کنند. اگر بخواهیم معروف‌ترین شهربازی‌های تهران را به شما معرفی کنیم، اسامی زیر به یادمان می‌آید:

شهربازی روباز و سرپوشیده ارم
شهربازی دریاچه خلیج فارس
سرزمین عجایب
شهربازی فان تایم ارگ تجریش
شهربازی فان تایم پالادیوم
شهربازی ژوپیتر
5. رستوران‌ها و کافه‌های خاص
تعداد رستوران‌ها و کافه‌های تهران مانند هر جاذبه گردشگری دیگری در این شهر بسیار زیاد است و در هر محله و خیابان، تعدادی کافه یا رستوران آماده پذیرایی از مردم هستند که نام بردن همه آن‌ها در این مطلب امکان‌پذیر نیست. چند نمونه محدود از معروف‌ترین موارد آن‌ها عبارت هستند از:

رستوران گردان برج میلاد
رستوران مستوران
رستوران شاندیز
رستوران هندی مهاراجه
رستوران کره‌ای بن سای
کافه تهرون
کافه حیاط شماره 65
کافه رستوران ری را
6. مراکز خرید
خرید در تهران و گشتن در مراکز خرید بزرگ آن از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا است. در پایتخت تعداد بسیار زیادی مرکز خرید وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای قشر خاصی از جامعه، انتخاب بهتری هستند.

اگر بخواهیم مرکز خریدهای این شهر را در فهرست اماکن گردشگری تهران بیاوریم، باید به چند نمونه مشهور آن اشاره کنیم:

پالادیوم
احتمالا لوکس‌ترین و گران قیمت‌ترین مراکز خرید تهران و حتی ایران، پالادیوم در خیابان مقدسی اردبیلی است. در این مرکز خرید لوکس، نمایندگی برندهای معتبر دنیا وجود دارند و محلی برای خرید کردن قشر مرفه جامعه یا کارکنان سفارت خانه‌ها محسوب می‌شود.

ایران مال
یکی از بزرگترین مراکز تفریحی تجاری کشور در غرب تهران و نزدیک دریاچه خلیج فارس قرار دارد. این مرکز خرید بسیار بزرگ خود یک شهرک جدا قلمداد می‌شود و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.

گاهی حتی کسانی که قصد خرید ندارند برای گذراندن اوقات و دیدن بخش‌های خاص ایران مال مانند کتابخانه یا سایر قسمت‌های آن، به این شهرک تفریحی مراجعه می‌کنند.

بازار تجریش
برای کسانی که دلشان هوای قدم زدن در بازارهای سرپوشیده و قدیمی را کرده است، بازار سنتی تجریش را به‌عنوان بهترین انتخاب توصیه می‌کنیم. در این بازار قدیمی مغازه‌های مختلفی وجود دارند اما دیدنی‌ترین بخش‌های آن، میوه‌فروشی‌های رنگارنگ ضلع غربی بازار هستند.

7. خیابان گردی
همان‌طور که گفتیم خیابان‌های پایتخت از دیگر اماکن گردشگری تهران هستند که بعضی از آن‌ها به‌ویژه در شب بسیار تماشایی می‌شوند. بعضی از زیباترین خیابان‌های پایتخت برای وقت‌گذرانی به شرح زیر هستند:

خیابان ولیعصر
خیابان ولیعصر بلندترین خیابان تهران است که از میدان راه آهن تا میدان تجریش ادامه دارد. علاوه ‌بر طولانی بودن این خیابان، وجود چنارهای کهن سال و قدیمی در دو طرف آن دلیل اصلی شهرت و محبوبیت آن هستند.

خیابان ولیعصر از ابتدا تا انتها بسیار دیدنی و زیبا است، اما به عقیده بسیاری از مردم، حد فاصل پارک وی تا میدان تجریش زیباترین قسمت آن نام دارد.

خیابان سی تیر
یکی دیگر از خیابان‌های دیدنی تهران و گزینه‌های مناسب برای شبگردی در پایتخت، خیابان سی تیر در منطقه 12 شهر است.

شاخصه اصلی و متمایز سی تیر با سایر خیابان‌ها، غرفه‌های غذای شبانه روی سطحی سنگفرش شده در کنار بناها و عمارت‌های قدیمی تهران است.

8. سایر اماکن گردشگری تهران
جاهای دیدنی پایتخت تنها در طبیعت تهران یا پارک های تهران خلاصه نمی‌شوند، بلکه در این شهر جاذبه‌های گردشگری خاص دیگری وجود دارند که تقریبا در دسته هیچ یک از موارد بیان شده در این مطلب قرار نمی‌گیرند. بعضی از این موارد شامل اسامی زیر می‌شوند:

برج میلاد
دریاچه خلیج فارس
بام توچال
رفتن به سینما یا تئاتر
زیارت امامزاده‌ها
سخن نهایی
تهران شهری پر از دیدنی و تفریح‌های گوناگون است. در این شهر جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی متنوعی وجود دارند که به‌عنوان اماکن گردشگری تهران، بر جذابیت و همچنین شلوغی آن می‌افزایند.

ما در این مطلب سعی کردیم انواع مختلف این اماکن را نام ببریم و از هر یک دو یا چند مثال بزنیم تا اگر از شهرهای دیگر برای کارهایی مانند شرکت در تور مشهد به آن آمده‌اید و وقت آزاد دارید، از آن به‌ بهترین شکل استفاده کنید.

  • ۰۱/۰۶/۱۴
  • saman dini

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی